Celem głównym projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Subregionu Południowego...
Cele szczegółowe:
- Poprawa oferty zbiorowej komunikacji miejskiej w Gminie Nysa, poprzez zakup 2 szt. zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz ze stworzeniem infrastruktury do ich ładowania.
- Stworzenie warunków do multimodalnych podróży komunikacją zbiorową, poprzez budowę Centrum przesiadkowego w Głuchołazach.
- Stworzenie warunków do kontynuowania przez rowerzystów podróży komunikacją zbiorową, poprzez budowę parkingu „bike&ride” w ramach Centrum przesiadkowego Głuchołazach.
- Zwiększenie dostępności do wysokiej jakości infrastruktury pieszo-rowerowej, poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych przez wszystkich Partnerów projektu.
- Zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, poprzez budowę energooszczędnego oświetlenia ulicznego przez Powiat Nyski i Gminę Nysa.
- Redukcja emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, dzięki zmniejszeniu wykorzystania indywidualnego transportu samochodowego na rzecz transportu rowerowego
i komunikacji zbiorowej. - Promocja wykorzystania komunikacji zbiorowej i innych form komunikacji alternatywnej dla samochodów osobowych, poprzez realizację przez Partnerów kampanii informacyjnej.
- Zwiększenie odporności infrastruktury zrównoważonej mobilności miejskiej na zmiany klimatu, poprzez zastosowanie elementów zielononiebieskiej infrastruktury.
- Zwiększenie spójności systemu transportu publicznego i infrastruktury rowerowej
w Subregionie Południowym, poprzez realizację projektu w Partnerstwie.
Grupy docelowe projektu "Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego"
Bezpośrednim odbiorcą wsparcia są Partnerzy projektu – Gmina Nysa, Gmina Głuchołazy, Gmina Otmuchów, Powiat Nyski i Powiat Prudnicki. Wśród pośrednich grup docelowych projektu należy wskazać: – mieszkańców Subregionu Południowego, w szczególności z gmin tworzących MOF Nysa i MOF Prudnik. – osoby przyjezdne.
Realizatorzy:
- Gmina Nysa – Lider
- Gmina Głuchołazy
- Gmina Otmuchów
- Powiat Nyski
- Powiat Prudnicki
Główne zadania partnerów:
Gmina Nysa:
- Budowa ciągów pieszo rowerowych na terenie Parku Miejskiego w Nysie (wraz z oświetleniem i monitoringiem),
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego na jazie przy elektrowni wodnej w Nysie (wraz z oświetleniem);
- Budowa trasy rowerowej na terenie Gminy Nysa;
- Zakup 2 szt. autobusów elektrycznych;
- Budowa stacji transformatorowej i montaż 2 ładowarek do autobusów elektrycznych;
- Kampania informacyjna z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej.
Gmina Głuchołazy:
- Budowa centrum przesiadkowego w Głuchołazach i trasy rowerowej na terenie Gminy Głuchołazy. Przy centrum przesiadkowym udostępniony zostanie parking „bike&ride”
z 9 miejscami postojowymi.
Gmina Otmuchów:
- Przebudowa i zmiana sposobu użytkowania mostu kolejowego (obiekt zabytkowy) na rzece Nysie Kłodzkiej na kładkę pieszo-rowerową w Otmuchowie.
Powiat Nyski:
- Wykonanie ścieżek pieszo-rowerowych: w ciągu drogi powiatowej nr 1628 O na odcinku Nysa – Biała Nyska oraz w ciągu drogi powiatowej nr 1632 O;
- Wykonanie energooszczędnego oświetlenia w ciągu drogi powiatowej nr 1628 O i 1632 O
Powiat Prudnicki
- Budowa ścieżki pieszo-rowerowej od miejscowości Prudnik do miejscowości Dębowiec.
Wszyscy Partnerzy ponosić będą wydatki na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej i działania informacyjno-promocyjne. Każdy z Partnerów projektu zaplanował przeprowadzenie kampanii informacyjnej promującej transport publiczny i rowerowy, podnoszącej świadomość ekologiczną mieszkańców Subregionu Południowego.
Wartość projektu:
Wydatki ogółem: 50 672 658,83 zł
Wydatki kwalifikowalne: 48 305 828,06 zł
Wkład Funduszy Europejskich (dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego): 39 417 304,96 zł
Gmina Nysa:
Wydatki ogółem: 23 300 363,33 zł
Wydatki kwalifikowane: 23 300 363,33 zł
Dofinansowanie: 19 805 308,83 zł
Wkład Funduszy Europejskich (dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego): 19 805 308,83 zł
Planowane efekty projektu:
W wyniku realizacji projektu:
- powstanie infrastruktura rowerowa o długości 12,4960 km;
- powstanie 1 Centrum przesiadkowe w Głuchołazach;
- powstanie 1 obiekt „bike&ride” z 9 miejscami postojowymi;
- zakupione zostaną 2 szt. zeroemisyjnych autobusów, z miejscami łącznie dla 132 osób;
- utworzone zostaną 4 punkty ładowania autobusów zeroemisyjnych;
- zostanie wykonana zielono-niebieskiej infrastruktura: zbiorniki na wodę deszczową i nasadzenie roślinności przy Centrum przesiadkowym w Głuchołazach;
- powstaną ogrody deszczowe przy wiatach rowerowych w ciągu tras rowerowych na terenie Gminy Głuchołazy i Nysa.
Produkty (Gmina Nysa):
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – 3 szt.
- Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej i metropolitarnej – 2 szt.
- Pojemność ekologicznego taboru do zbiorowego transportu publicznego – 132 osoby
- Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 szt.
- Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 45 675 osoby
- Wspierana infrastruktura rowerowa – 5,3725 km
- Infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania/ładowania) – 4 szt.
Rezultaty (Gmina Nysa):
Szacowana emisja gazów cieplarnianych – 8 444 tona ekwiwalentu CO2/rok
Roczna liczba użytkowników nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego – 290 400 użytkownicy
Realizacja: 2024 – 2027
Zobacz: www.mapadotacji.gov.pl
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Redaktor: Andrzej Babiński